Dieta in alaptare din prisma unei mamici nutritionist-dietetician

POSTED BY Anisia Patrascu | May, 08, 2020 |

Ultimele 7 luni din via╚Ťa mea au fost o c─âl─âtorie binecuv├óntat─â ╚Öi de nepre╚Ťuit. Pe l├óng─â cuno╚Ötiin╚Ťele pe care le aveam din via╚Ťa profesional─â, am acumulat o sumedenie de cuno╚Ötiin╚Ťe din propria experien╚Ť─â, din cea a altor m─âmici cu care am lucrat ├«n aceast─â perioad─â ╚Öi din nenum─âratele experien╚Ťe ├«mp─ârt─â╚Öite de m─âmici din ├«ntreaga lume ├«n diverse grupuri unde sunt membr─â. De asemenea urm─âresc dieteticiene din Canada (unde locuiesc acum) ╚Öi SUA, care sunt specializate ├«n dieta ├«n al─âptare ╚Öi am ├«nv─â╚Ťat foarte multe de la ele.

Cred c─â este o nevoie mare de informa╚Ťii decente ╚Öi ├«mi doresc s─â ├«mp─ârt─â╚Öesc ceea ce ╚Ötiu ╚Öi ├«nv─ât continuu, pentru a fi de folos c├ótor mai multe m─âmici.

Am ├«nv─â╚Ťat ca dietetician s─â verific orice informa╚Ťie, dac─â are baz─â ╚Ötiin╚Ťific─â sau nu. Nu ├«nseamn─â neap─ârat c─â cele care nu au, nu sunt de luat ├«n calcul, ci poate ├«nc─â nu au fost suficient explorate ╚Öi studiate. ├Än astfel de cazuri prefer s─â fiu mai reticent─â ╚Öi s─â nu risc recomandarea unor informa╚Ťii nesus╚Ťinute de ╚Ötiin╚Ť─â, ghiduri sau speciali╚Öti cu reputa╚Ťie serioas─â.

Cum trebuie deci să arate dieta noastră atunci când alăptăm:

├Än primul r├ónd, NU “╚Ťinem diet─â”, adic─â nu ne restric╚Ťion─âm caloric pentru a sc─âpa de kilogramele acumulate ├«n sarcin─â. Acum nu este momentul pentru ├«nfometare. Corpul femeii gravide trece prin imense schimb─âri, este foarte solicitat pentru a da o noua via╚Ť─â, av├ónd nevoie de mul╚Ťi nutrien╚Ťi diver╚Öi ╚Öi are nevoie s─â se refac─â dup─â sarcin─â ╚Öi na╚Ötere. La fel ╚Öi atunci c├ónd al─âpt─âm, nevoia aceasta este mare. Iar pentru a ├«ndeplini nevoile nutri╚Ťionale nu este suficient─â o dieta de 1200-1500 kcal. Se recomand─â cel pu╚Ťin 1700-1800 kcal, dar dupa ce am facut calcule peste calcule, mi-a fost aproape imposibil s─â ├«ndeplinesc aport potrivit de vitamine ╚Öi minerale, pe care l-am ob╚Ťinut undeva ├«ntre 2000-2200 kcal. Cu un astfel de aport caloric nu se prea sl─âbeste, DAR se p─âstreaz─â corpul s─ân─âtos ceea ce este cel mai important. Bun, deci timp de diet─â restric╚Ťionat─â caloric este dup─â ce nu mai al─âpt─âm. Ce putem face, dac─â este posibil, este c├ót mai mult─â activitate fizic─â, din momentul c├ónd corpul permite, nu ne for╚Ť─âm, ci adopt─âm o atitudine bland─â. ├Ämi aduc aminte c─â ├«n primele 2 luni abia ├«mpingeam c─âruciorul la plimbare, m─â dureau mu╚Öchii ╚Öi nu prea aveam energie din cauza pu╚Ťinului somn de care aveam parte ╚Öi a corpului sl─âbit. Dar am ╚Ötiut c─â trebuie s─â continui cu pa╚Öi mici zi de zi, iar acum simt c─â mi-am revenit complet, ba chiar am f─âcut ni╚Öte mu╚Öchi ├«n plus de la manevrat bebe. M-am obi╚Önuit ╚Öi cu somnul pu╚Ťin ╚Öi ├«ntrerupt, ceea ce nu credeam c─â se va ├«nt├ómpla vreodat─â. E uimitor cum se adapteaz─â corpul nostru, trebuie doar s─â nu ne ├«mpotrivim situa╚Ťiilor noi, ci s─â ├«ncerc─âm s─â le gestion─âm cu r─âbdare.

Dieta în alăptare arată așa

(c) Canada Food Guide 2019

M├ónc─âm din toate grupele alimentare, nu ╚Ťinem keto, dieta R**a, post intermitent sau alte diete restrictive.

Proteine animale (carne – mai ales pe╚Öte, fructe de mare, sup─â de oase, lactate, br├ónzeturi, ou─â) ╚Öi vegetale (leguminoase, nuci, semin╚Ťe, tofu, tempeh, natto).

Carbohidra╚Ťi complec╚Öi: p├óine integral─â, orez integral, paste integrale, ov─âz, quinoa, mei, hri╚Öc─â, m─âlai. Asta nu ├«nseamn─â c─â pa╚Ťim ceva dac─â m├ónc─âm ocazional orez sau paste albe.

Legume și fructe.

Gr─âsimi s─ân─âtoase: ulei de m─âsline, de in, avocado, semin╚Ťe, nuci, m─âsline.

Atunci c├ónd m├ónc─âm nutritiv, m├ónc─âm implicit intuitiv, adic─â organismul nostru ╚Ötie c├ónd ├«i e foame ╚Öi ╚Ötie s─â se opreasc─â c├ónd e s─âtul. De ce? Pentru c─â ├«i sunt ├«ndeplinite nevoile nutri╚Ťionale, astfel nemaicer├ónd m├óncare cu nesa╚Ť.

Dac─â vrem totu╚Öi s─â “╚Ťinem diet─â”, atunci sa ne ab╚Ťinem de la alimente non-nutritive: produse de patiserie, dulciuri, consum frecvent al alimentelor din fain─â alb─â, sucuri din comer╚Ť, fast-food etc. Asta nu ├«nseamn─â s─â nu ne mai facem c├óte-o poft─â ocazional─â. Fiecare, dac─â suntem sincere cu noi ├«nsene, ╚Ötim s─â aplic─âm m─âsura mic─â atunci c├ónd m├ónc─âm ciocolat─â sau gogo╚Öile de la mama.

Alcoolul – evitarea lui este desigur cea mai sigur─â op╚Ťiune pentru s─ân─âtate, ├«ns─â consumul unei por╚Ťii standard de alcool pe zi de c─âtre mamele care al─âpteaz─â, nu este considerat─â d─âunatoare pentru bebe, mai ales dac─â se a╚Öteapta 1-2 ore p├ón─â la urm─âtorul al─âptat. Dac─â se ├«ntampl─â ocazional s─â consuma╚Ťi mai multc alcool, nu trebuie s─â arunca╚Ťi laptele, v─â pute╚Ťi mulge ╚Öi apoi se poate dilua alta dat─â cu lapte curat.
1 por╚Ťie alcool = 1 pahar vin (150ml) SAU 1 bere mic─â (330ml) SAU 1 p─âh─ârel t─ârie (40ml).

Este posibil, dar nu valabil pentru toat─â lumea, ca ├«n primele luni de via╚Ť─â ale bebelu╚Öului, c├ónd sistemul digestiv se adapteaz─â, s─â reac╚Ťioneze la dieta mamei. Sunt c├óteva alimente care eliminate o perioada chiar fac diferen╚Ťa ├«n manifestarea colicilor, ca de exemplu lactatele, citricele, legumele din familia verzei (broccoli, varz─â de Bruxelles, conopida, guliile), leguminoasele (fasole, linte, n─âut) ╚Öi ou─âle. La mine a╚Öa a fost cazul, apoi cam din luna a 4-a am ├«nceput s─â le reintroduc treptat ╚Öi ├«n cantit─â╚Ťi mici ╚Öi nu au mai fost probleme. Este pu╚Ťin mai greu de a m├ónca variat ╚Öi echilibrat elimin├ónd at├ótea alimente, dar se poate cu atent─â pl─ânuire.

Am observat c─â multe m─âmici nu mai iau nici un supliment dup─â ce nasc, dar nevoia crescut─â continu─â s─â existe pentru anumi╚Ťi nutrien╚Ťi ╚Öi este esential─â pentru aportul bebelu╚Öului, dar ╚Öi pentru a nu deveni mama deficitar─â. De exmplu vitamina D, omega 3, colina, folat, calciu, magneziu, zinc etc. Nu am recomand─âri standard de suplimente, ├«ntotdeauna m─â uit la dieta mamei ╚Öi fac recomand─ârile ├«n func╚Ťie de aportul din diet─â ╚Öi de starea ei general─â. Ce nu recomand sunt complexele prenatale sau alte complexe de vitamine ╚Öi minerale, c─âci nu am g─âsit ├«nc─â nici unul care s─â con╚Ťin─â exact tipul de nutrien╚Ťi de care am nevoie, ├«n ce cantitate am nevoie ╚Öi sub o form─â c├ót mai u╚Öor absorbabil─â.

╚śtiu c─â exist─â diverse mituri, printre care c─â dieta ╚Öi aportul de ap─â nu influen╚Ťeaz─â produc╚Ťia sau calitatea laptelui matern, c─âci doar at├ótea femei au alaptat mult timp ╚Öi nu au avut o dieta “ca la carte”. Dar foarte probabil c─â acele femei ╚Öi bebelu╚Öi au suferit pe alt─â parte la momentul respectiv ╚Öi/sau ├«n timp.

Nu obosesc s─â promovez c├ót este de important un aport c├ót mai mare ╚Öi diversificat de nutrien╚Ťi pentru o bun─â func╚Ťionare a organismului, cu at├ót mai mult, cu c├ót studii peste studii demonstreaz─â cum lipsa unor nutrien╚Ťi st─â la baza multor boli.

├Än acela╚Öi timp trebuie s─â men╚Ťionez importan╚Ťa gestion─ârii stresului. Stresul inhib─â lacta╚Ťia. Pare u╚Öor de zis, dar greu de implementat ├«n lunile incipiente c├ónd totul este cople╚Öitor. Dar acum este momentul c├ónd perfec╚Ťionismul nu ├«╚Öi are locul. Cur─â╚Ťenia poate a╚Ötepta, vasele murdare pot a╚Ötepta, totul poate fi pus pe pauz─â ├«n univers. C─âci ceea ce conteaz─â acum este dezvoltarea leg─âturii dintre mam─â ╚Öi copil, dintre mam─â, tat─â ╚Öi copil, ├«ndeplinirea nevoilor bebelu╚Öului, cultivarea emo╚Ťiilor pozitive, savurarea fiec─ârei clipe al─âturi de minunea din via╚Ťa noastr─â.

Dac─â a╚Ťi reu╚Öit s─â citi╚Ťi p├óna aici, eu v─â mul╚Ťumesc ╚Öi v─â las un ├«ndemn cu g├ónduri bune!

S─â ne purt─âm cu bl├ónde╚Ťe, cu r─âbdare ╚Öi cu ├«ng─âduin╚Ť─â, cu noi ├«nsene, cu minunea din via╚Ťa noastr─â, cu cel f─âr─â de care nu ar fost posibil─â realizarea ei ╚Öi care ne sus╚Ťine cum ╚Ötie el mai bine, ╚Öi nu ├«n ultimul r├ónd cu recuno╚Ötiin╚Ť─â profund─â fa╚Ť─â de Dumnezeu, ca ne-a dat s─â avem parte de o mare binecuv├óntare!

TAGS : alimentatia in alaptare dieta in alaptare nutritia in alaptare