Pepenele verde – De la desert la aliment funcțional și nutraceutic

POSTED BY Anisia Patrascu | Jul, 11, 2017 |

Cine oare nu apreciază acea senzație de neprețuit de a mușca dintr-o felie rece de pepene verde? Eu mereu abia aștept vara să mă pot bucura de aceste fructe delicioase, hidratante și vitaminizante – adevăratele răcoritoare estivale!

Acțiunea funcțională și nutraceutică a pepenelui verde este:
– antihipertensivă, vasodilatativă, anticancer, hidratantă, rejuvenantă, mineralizantă, alcalinizantă, diuretică, ușor laxativă

– Pepenele verde este bogat în aminoacidul citrulină, un precursor al argininei, care inversează efectele prehipertensiunii prin menținerea funcției arteriale și îmbunătățirea fluxului sanguin . Arginina este necesară pentru formarea de oxid nitric, care ajută la reglarea tonusului vascular și a tensiunii arteriale.
– Tot datorită conținutului în citrulină, pepenele verde a fost numit “viagra naturală”. Arginina produsă prin consumul de pepene verde relaxează vasele de sânge, care, pe scurt, este același concept de bază pentru modul în care funcționează viagra.
– Arginina sintetizată din citrulină contribuie de asemenea la raspunsul imun al organismului, este esențiala pentru funcționarea corectă a glandei hipofize și susține vindecarea rănilor. Ajută de asemenea la metabolizarea grăsimilor din organism și tonifică țesutul muscular.
Arginina promovează vitalitatea fizică și mentală și ajută la scăderea colesterolului “rău” / LDL.
– Pepenele verde conține antioxidantul suprem – glutationul, care este cunoscut pentru rolul său în întărirea sistemului imunitar.
– Pepene galben protejează pielea de arsurile solare. De asemenea, hrănește pielea, încetinind formarea ridurilor și menținând pielea mai tânără.
– Pepenii sunt bogați în electroliți și vitamina C, ajutănd la scăderea riscului anumitor tipuri de cancer.
–  Pepenele verde este bogat în licopen, un antioxidant anticancer, cunoscut de asemenea pentru prevenirea formării plăcilor de aterom în vasele de sânge.
– Pepenele verde ajută la scăderea în greutate.
– Pentru că este bogat în fibre, pepenele verde ajută organismul să elimine toxinele și să promoveze sănătatea digestivă.
– Pepenele verde este un excelent diuretic și este extrem de benefic pentru rinichi.

Apa (90%) din pepenele verde este vitaminizantă și mineralizantă, revigorează și rehidrataeaza organismul care suferă atunci când sunt calduri foarte mari.
Nu vă păcăliți cu așa numitele sucuri “răcoritoare” din comerț, care de fapt spoliază organismul de și așa săracitele rezerve de minerale pe care le mai are.

Este bine să consumăm pepeni pentru a da un impuls funcției rinichilor, dar și în cazul bolilor renale sau care afectează tractul urinar, cu excepția insuficienței renale. Atunci cand este nevoie de un tratament depurativ, care favorizează eliminarea toxinelor și a produșilor de dezasimilație.
Pepenii cresc solubilitatea sărurilor acide care compun calculii urici și facilitează dizolvarea și eliminarea lor, prin acțiunea de alcalinizare, fiind astfel recomandați în caz de artrită urică și gută.

Cura cu pepene verde se poate face zilnic sau la 1-2 zile, pe toată perioada verii, când este sezonul lui, prin alternarea fructului proaspăt cu sucul lui, care este mai bine tolerat de stomac.

Este recomandat pepenele roșu pentru diabetici?

Dacă aveți diabet zaharat, știți cât de important este să urmăriți ce consumați și să monitorizați nivelul de zahăr din sânge. Pepenele verde conține zaharuri naturale. În funcție de dieta dumneavoastră generală, acest lucru poate avea un impact asupra nivelului de zahăr din sânge.

Indicele glicemic (IG) analizează cât de rapid pătrunde zahărul alimentar în fluxul sanguin. Fiecare aliment are o valoare cuprinsă între 1 și 100. Aceste valori sunt determinate în funcție de modul în care fiecare produs alimentar se compară cu un element de referință. Zahărul sau pâinea albă sunt folosite în general pentru referință.

Încărcătura glicemică (“glycemic load” – GL) este un număr care estimează cât de mult vor ridica nivelul de glucoză din sânge alimentele după ce au fost consumate. Se argumentează că GL oferă o valoare mai reală a modului în care un anumit produs alimentar poate afecta nivelul zahărului din sânge.

Această abordare este adesea folosită de persoanele care își gestionează glicemiile prin calcularea carbohidraților. Alimentele cu IG scăzut sau mediu sunt considerate mai puțin susceptibile de a vă crește nivelul de zahăr din sânge.

Un IG de 55 sau mai puțin este considerat a fi scăzut. Un IG cuprins între 55 și 69 este în general considerat mediu. Orice peste 70 este considerat a fi ridicat.

Un GL sub 10 este scăzut, 10-19 este mediu, iar 19 și mai sus este considerat ridicat.

Pepenele verde are în mod obișnuit o valoare IG de 72, dar o valoare GL de 2 la 100 de grame. Deși GL pepenelui verde este scăzut, asigurați-vă că echilibrați orice fel de mâncare care conține pepene verde cu alimente cu IG scăzut pentru a împiedica creșterea nivelului de zahăr din sânge.

Pepenii conțin puține calorii – 30 kcal/100 g, iar astfel se pot consuma în curele de slăbire, totuși cu aceeași moderatie, și conform necesarului energetic al fiecăruia.

200-500 g de pepene verde pe zi se consideră o cantitate moderată, de preferat consumată in 2 reprize, cu tot cu samburi sau în combinație cu alte semințe și nuci.

Sâmburii de pepene verde pot fi consumați fără nici o problemă, însă trebuie mestecați foarte bine. Sunt foarte asemănători la gust cu semințele de floarea-soarelui, dar mai puțin aromați și uleioși.

O adevarata comoara nutrițională se afla în conținutul sâmburilor de pepene verde:
– proteine, grăsimi mono- și polinesaturate, care s-a dovedit că reduc nivelurile de colesterol, inflamație și riscul pentru boli de inimă și accident vascular cerebral
– minerale: calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, sodiu, zinc, cupru, mangan
– vitamine din grupul B si folati

Dacă nu doriți să consumați sâmburii ca atare, îi puteți aduna, usca, măcina și apoi adăuga sub forma de pudră în smoothies, pentru a le adăuga valoare nutritivă.

Este bună coaja de pepene verde?

Coaja de pepene verde conține chiar mai multă citrulină decât pulpa!
Iar zincul conținut în coajă, ajută în caz de disfuncții erectile și impotență.
Deci învățați să folosiți și coaja de pepene verde!

Dacă proveniența pepenelui este incertă, îndepărtați primul strat verde subțire. Mulțumită aparatelor de bucatarie moderne, putem folosi și coaja într-un mod gustos sub formă de suc sau smoothie.

Pentru un suc răcoritor, purificator și deosebit de aromat, recomand această rețetă:

  • coaja si pulpa de la 2 felii de pepene verde
  • jumătate de lămâie
  • câteva frunze de mentă proaspătă
  • opțional 1 bucățică de ghimbir

Toate se trec printr-un storcator de fructe, preferabil cu melc, prin presare la rece.

Efecte adverse ale consumului prea mare de pepene verde:

Nu uitați că orice aliment oricât de sănătos ar fi, dacă este consumat în cantități prea mari, poate avea și efecte negative. În cazul pepenelui verde vorbim de:
– Tulburări digestive (balonare, greață, vărsături, diaree)
– Probleme cardiovasculare
– Impotență
– Creșterea trigliceridelor și a glicemiei
– Reacții alergice: erupții cutanate severe sau ușoare, anafilaxie și umflarea feței. Persoanele care sunt alergice la morcovi, latex și castraveți pot dezvolta cu ușurință reacții alergice la pepene verde.
– Pepenele verde conține un tip special de zahăr, numit sorbitol. Persoanele care prezintă intoleranță la sorbitol dezvoltă scaune moi și gaze în urma  consumului de pepene verde.
– Dacă consumați pepene verde în cantități mari, puteți dezvolta tulburări nervoase, musculare și renale.
– Funcția scăzută a rinichiului reduce purificarea și excreția substanțelor nocive din organism, ceea ce duce la umflarea picioarelor. Consumul de pepeni verzi poate duce la creșterea cantității de apă din organism. Dacă excesul de apă nu este excretat din organism, atunci poate duce la creșterea volumului de sânge. Acest lucru poate înrăutăți în continuare umflarea și poate duce la oboseală  și epuizare.

Priviți fructele din fiecare sezon ca pe un medicamentul preventiv oferit de natura și bucurați-vă în cantități moderate de ele.
Consumați-le ca și un tratament zilnic în perioada lor, nu doar ca desert ocazional.

Aceasta este strategia pentru a beneficia din plin de efectele minunate ale alimentelor funcționale.

Din respect pentru sănătate,

Anisia Vorinca, nutriționist-dietetician

TAGS : aliment anticancer aliment antitumoral. arginina. viagra naturala cantitate recomandata de pepene verde citrulina coaja de penene verde Cura cu pepene verde cura de slabire diurectic efecte adverse ale pepenelui verde glutation incarcatura glicemica Indice glicemic licopen pepene verde diabetici pepenele roșu diabetici samburi de pepene verde