Grăsimile sănătoase nu îngrașă!

POSTED BY Anisia Patrascu | May, 08, 2017 |

Într-o cantitate echilibrată, desigur. Care sunt grăsimile sănătoase de care corpul nostru are nevoie indispensabilă? În urma acestui articol veți înțelege care alimente nu trebuie să vă lipsească din alimentația săptămânală pentru buna funcționare a organismului.

Iată care sunt acestea: pește (de captură), fructe de mare, galbenuș de ou, măsline, ulei de măsline, avocado, ulei de avocado, nucă de cocos, oleaginoasele și uleiurile lor (migdale, caju, nuci românești, nuci braziliene, fistic), semințele și uleiurile lor (in, cânepă, chia, dovleac, floarea-soarelui, susan), unt de arahide, unt de cacao, ulei de cocos, cătină, spirulină, microalge marine (chlorella, kelp, spirulină, dulse, wakame).

Studiile științifice confirmă faptul că aceste tipuri de grăsimi ajută la diminuarea inflamațiilor și că previn expresia genelor care favorizează cancerul.

În ultimii ani s-a studiat intens un tip special de lipide, numit fitosteroli. Acestea au dovedit că reduc colesterolul rău (LDL) și că au un puternic efect anti-cancerigen. Fitosterolii îi găsim în nuci, semințe și uleiurile lor, dar și în fructe și legume, precum cătina, struguri, fructe de pădure, căpșuni, portocale, mere, pere, măsline, avocado, varză, conopidă, broccoli, țelină, leguminoase (fasole, linte, năut), cereale integrale, germeni și vlăstari, roșii.

Trebuie reținut faptul că acest tip de lipide esențiale pentru sănătate sunt predispuse la oxidare (râncezire), motiv pentru care trebuie să le consumăm cât mai proaspete și să le păstrăm într-un loc uscat, întunecat și racoros. Temperaturile ridicate din timpul gătirii sau procesarea industrială pot face ca aceste grăsimi bune să devină proinflamatoare, aterogene, dăunătoare.

Nu vă feriți în alimentația zilnică de aceste grăsimi atât de benefice – nici măcar atunci când vreți să slăbiți. Aceste grăsimi îndeplinesc funcții extrem de importante în organismul nostru, fiind componente funcționale și metabolice ale tuturor membranelor celulare. Astfel ele joacă un rol esențial în sistemul osos, în creier și sunt precursori pentru formarea unor hormoni.

Lipidele sunt de mare însemnatate în digestia și absorbția vitaminelor (D, A, E, K) și a altor substanțe liposolubile. Să nu uităm un aspect important: acestea conferă senzația de sațietate și dau savoare măncărurilor.

Aportul caloric din lipide în alimentație este bine să fie undeva la 25-30%.

Grăsimile NEsănătoase sunt grăsimile trans, care nu se găsesc niciunde în stare naturală și grăsimile saturate care sunt de proveniență animală. Organismul întâmpină greutăți în procesul de digestie și metabolizare, în urma căruia se formează radicali liberi care lezează ADN-ul, consecința fiind bolile moderne.
Grăsimile trans le găsim în: margarină, uleiuri rafinate, maioneze, produse de patiserie, dulciuri care conțin grăsimi hidrogenate, chipsuri, snacksuri, unii biscuiți. Aceste alimente ar trebui evitate complet, mai ales de către copii, vârstnici și oameni bolnavi. Grăsimile saturate care este bine să le consumăm rar și în cantități mici sunt: carnea grasă, mezeluri, untura, seul, smântâna, brânzeturile fermentate, untul.
Consumul frecvent al acestor alimente asociat cu un aport redus de antioxidanți din legume și fructe proaspete, reprezintă rețeta dezastrului pentru sănătate.

Căutati să echilibrați o masă la care aveți astfel de grăsimi cu un consum general crescut de fructe, crudități (mai ales frunze verzi), beți ceaiuri din plante și sucuri din legume și fructe pe parcursul zilei – toate acestea aduc o cantitate semnificativă de antioxidanți.

Studii recente legate de colesterolul care provine din alimente concluzionează că acesta nu este așa de dăunator pentru sănătate, dacă este menținut la un aport minim. Astfel aflăm că nu colesterolul din alimente crește propriu-zis colesterolul rău din sânge. Producerea de colesterol este programată genetic, dar este favorizată și de supragreutate corporală, lipsa activității fizice şi diabet. Cu toate acestea, există şi oameni activi și slabi, care mănâncă foarte puține alimente grase şi totuşi prezintă valori ridicate ale colesterolului.

Astfel, vedem din nou că echilibrul și diversitatea în alimentație reprezintă cheia spre echilibrul propriei sănătății.

Consumați zilnic grăsimi bune și rotiți-le mereu, corpul are nevoie de câte ceva din fiecare aliment! Mai ales din nuci, semințe, uleiuri de calitate presate la rece, ouă de la găini crescute natural, pește de captură.

 

Din respect pentru sănătate,
Anisia Vorinca, nutriționist-dietetician

TAGS : avocado colesterol fitosteroli grăsimi bune grăsimi sănătoase grăsimi trans seminţe cânepă seminţe chia seminţe in ulei masline