Oare este a MÂNCA egal cu a ne HRĂNI?

POSTED BY Anisia Patrascu | Apr, 22, 2017 |

Oare câți dintre noi avem în vedere că mâncarea există de fapt pe lumea aceasta cu scopul principal de a ne hrăni corpul și mintea pentru a putea funcționa corect? În rândurile de mai jos veți afla cât de important este să punem necesitatea nutrițională a corpului nostru ca țel principal atunci când ne punem la masă, iar mai apoi va rămâne loc și pentru plăcere.

Din păcate, în ziua de azi mai mult doar mâncam propriu-zis decât ne hrănim celulele cu adevărat. Nu ne gândim la acest aspect, pentru că suntem absorbiți de caruselul vieții cotidiene și pentru că nu cunoaștem cu adevărat importanța alimentației – de ce să nu recunoaștem? Dar cum nu avem de unde să le știm pe toate, ceea ce putem face, este să ciulim urechile și să învățăm de la specialiști. Dovadă pentru afirmația de mai sus stă creșterea cazurilor de obezitate în toată lumea corelată în mod paradoxal cu malnutriția, ca să nu aduc în discuție acum alte boli mai grave. Da, un obez este malnutrit. Cert este că avem nevoie de o cantitate mult mai mică de mâncare pentru a funcționa optim decât introducem zilnic în corpul nostru. Mai ales dacă ducem o viață modernă, în mare parte lipsită de activități intense.

Organismul nostru este pus în dificultate atunci când mâncăm prea mult. Acest lucru se întâmplă din cauza suprasolicitării organelor (pancreas, sistem digestiv, ficat, rinichi), dar mai ales prin depozitarea caloriilor în plus sub formă de grăsime. Atunci când mâncăm prea mult este de obicei mâncare nesănătoasă, căci de verdețuri este mai greu a se face abuz :-). Viziunea specialiștilor în nutriție, contemporani, dar și a celor din antichitate (Hipocrate, medicina chineză) este comună: dacă încetăm a mânca atunci când încă nu suntem complet sătui, deci când simțim că încă am mai vrea să mâncăm – de poftă de fapt – să ne oprim. Momentul coincide cu o stare de sațietate undeva la 70%, lucru care aduce un beneficiu prețios organismului nostru. Vă rog să nu mă credeți pe cuvânt, ci să încercați și dumneavoastră. Senzația de bine o veți simți atât fizic cât și la nivel mental!

Tare îmi doresc ca și cât mai mulți dintre dumneavoastră să începeți să-i permiteți rațiunii conștientizarea că este alegerea noastră a fiecăruia ce și cât mâncam. Nu este ușor pentru nimeni, – nici pentru mine sau alți specialiști în nutriție – mai ales în abundența zilelor noastre, dar vă asigur că totul se învață. Iar odată ce ne formăm obiceiuri noi, acestea se vor integra așa de bine în viața noastră, iar noi le vom da mai departe copiilor noștri pentru a crește cât mai sănătos. Trebuie să fiu totuși sinceră până la capăt cu dumneavoastră – această luptă nu se termină niciodată – dar odata ce o stăpânim, este mult mai ușor de dus. Așa ca, dacă nu am facut-o până acum, haidem ca de acum încolo să-i acordăm respectul cuvenit corpului noastru și să-i oferim ca primă intenție hrană adevarată, apoi doar în mod excepțional alimente nesănătoase care ne plac așa de mult la gust!

Poate vă întrebați de ce insist atât cu acest lucru? Am vazut că tineri fiind, de cele mai multe ori energia tinereții este de partea noastră, însă cu înaintarea în vârstă apar unele probleme pentru care, din păcate, chiar noi înșine am creat condițiile potrivite. Rețineți, vă rog – bolile nu vin de pe azi pe mâine, ci unele au nevoie de ani de zile pentru a se instala și manifesta. Pe deasupra, viața noastră se desfășoară într-o viteză și un stres continuu, iar faptul că stresul facilitează proasta funcționarea a metabolismului nostru, nu mai este o năutate. Acesta acționează atât prin influența asupra unor hormoni, cât și prin afectarea la nivel psihic și emoțional. Cu siguranță există unele probleme de sănătate care nu depind de noi, însă, măcar ceea ce ține de noi, să ne străduim a păzi și prețui.

Pentru a ne hrăni deci, cu adevărat trebuie să avem în vedere o ritmicitate e meselor. Majorității oamenilor li se potrivește modelul de trei mese principale și una-două gustări între ele. Dacă ne trezim de dimineață și mergem la serviciu, la școală sau la facultate și sărim peste micul dejun pentru că nu simțim senzația de foame, se va întâmpla să resimțim această foame mult mai intens în cea de-a doua parte a zilei, sau seara când ajugem acasă. Acest obicei ne va determina să mâncam în mod excesiv orice găsim, ca după aceea să nu avem din nou senzația de foame dimineața.

Ce este bine să mâncam la micul dejun pentru a fi hrăniți și a avea vitalitate? În special carbohidrați complecși, care prin eliberarea treptată a zahărului în sânge, vor asigura energia necesară pentru prima parte a zilei:

  • Fulgi de ovăz cu lapte vegetal (mai ales migdale, nuci, caju) sau iaurt/kefir (de capră de preferat);
  • Pâine integrală cu pastă de năut (hummus)/avocado/zacuscă, cu câteva crudități pe lângă;
  • Un smoothie sățios din banană, fructe de pădure, semințe (in, chia, cânepă, susan);
  • Pâine integrală cu 1-2 ouă fierte moi cu câteva crudități pe lângă;

Prânzul este mai consistent și în funcție de necesitățile fiecăruia, poate consta în:

  • Cereale integrale (orez, quinoa, hrișcă, paste, mei) cu legume gătite și o salată din crudități cu ulei de măsline;
  • O bucată de carne slabă cu legume gătite, opțional se pot adăuga și cereale (orez, mămăligă, quinoa) și o salată;
  • Leguminoase (fasole, linte, năut) cu legume și salată;
  • O farfurie de ciorbă consistentă de legume cu carne sau leguminoase;

Cina va fi puțin mai ușoară decât primele mese din zi și este bine să se ia cu trei ore înainte de culcare, dar nu mai târziu de ora 20 ca și reper general. Aici putem mânca spre exemplu:

  • Salată generoasă de crudități cu leguminoase sau cu carne slabă sau cu brânză puțin sărată;
  • Ciorbă de legume sau o supă cremă de legume;
  • Legume gătite cu puțină pâine sau alte cereale integrale;
  • 1-2 felii de pâine unse cu avocado bine copt sau hummus și nelipsitele crudități pe langă;

Gustărilor le rezervăm fructe, semințe și oleaginoase (nuci, migdale, caju etc.), ciocolată neagră.

Acesta este un tablou de ansamblu asupra alimentelor care oferă organismului nostru nutrienții de care are atâta nevoie pentru a fi sănătos (proteine, lipide, carbohidrați, fibre, vitamine, minerale, antioxidanți). Exemplele menționate sunt potrivite atât pentru bărbați cât și pentru femei, fiecare va ajusta cantitățile și alimentele consistente în funcție de nevoi. Posibilitățile de alcătuire al meselor sunt nenumărate.

Alimentele – numite impropriu așa – ca și produsele de patiserie, unele mezeluri, cartofii prăjiți, cărnurile prăjite, zahărul, făina albă, pâinea albă, uleiurile rafinate etc., sunt complet nenaturale și nu conțin substanțe nutritive. Acestea nu fac altceva decât să ne spolieze (golească) corpurile de vitamine și minerale care sunt folosite de către mecanismele biochimice ale corpului pentru metabolizarea lor. Imaginați-vă că atunci când mâncați așa ceva, organismul are de pierdut de două ori, odată prin faptul că nu primește hrana de care are nevoie constant, iar pe de altă parte prin faptul că folosește propriile depozite pentru a metaboliza aceste alimente. Care poate fi rezultatul? Îmbătrânirea înainte de vreme, boli cronice, autoimune și degenerative încă din tinerețe (diabet, hipertensiune, arterioscleroză, cancer, tiroidă Hashimoto, boala Crohn etc.).

În aceeași ordine de idei, trebuie să avem în vedere alegerea – după posibilități – a alimentelor de calitate cât mai bună, naturale, locale, fără aditivi sintetici (coloranți, conservanți, aromatizanți, edulcoranți), care nu vor face altceva decât să dea mai multă „bătaie de cap” organelor noastre. Vă rog, oameni buni, să nu vă fie primul gând ca nu ar fi omenește posibil așa ceva! Mereu vom aveam posibilitatea de a alege un lucru mai bun în favoarea unuia mai puțin bun. Totul se poate învăța cu răbdare. Da, știu – în vremuri de demult parcă nu existau astfel de probleme, deoarece hrana era naturală, însă acum trebuie să reînvățăm să ne hrănim pentru a ne menține sănătoși.

Ascultați-vă conștiința, acea voce – enervantă uneori – care ne spune subtil atunci când un lucru e bun sau rău. Dacă totuși sunteți surzi la această voce, vă îndemn să-i permiteți rațiunii să fie receptivă la informațiile de la specialiștii care doresc să vă atragă atenția, spre binele vostru. Un bun exercițiu pentru activarea conștientizării este să acordați puțină atenție oamenilor bolnavi din jurul vostru!

În speranța că am reușit să vă sensibilizez puțin, vă doresc să fiți mereu cu luare aminte la propria sănătate!

Din respect pentru sănătate,
Anisia Vorinca, nutriționist-dietetician

TAGS : alimentație sănătoasă carbohidrați complecși grăsimi bune mic dejun sănătos proteine