Cum putem avea o digestie bună la masa de Paști?

POSTED BY Anisia Patrascu | Apr, 12, 2017 |

Sărbătorile reprezintă un prilej de bucurie, de timp prețios petrecut alături de cei dragi, de refacere psihică și fizică.

Mesele luate împreuna cu familia și prietenii sunt mult mai vesele și destinse decât dacă sunt luate în solitudine. Datina culinară de Paști, respectată cu sfințenie în gospodăriile tradiționale, poate deveni în zilele noastre o adevarată provocare. De ce? Deja știm dinainte că mesele vor fi îmbelșugate, că vom mânca mai mult decât o facem de obicei, că unii dintre noi vom bea mai multe băuturi alcoolice, iar alții vom gusta mai multe deserturi. Astfel ne gândim în parte cu nerabdare, iar în parte cu o oarecare teamă la aceste mese îmbelșugate, scăpând esența Sfintelor Paști.

Astăzi, vă vin în întâmpinare cu câteva idei prietenoase, care să vă protejeze sistemul digestiv, și care să vă confere vitalitate mentală. Mai ales cei care ați ținut post, bine este sa fie puțin mai atenți când începeți realimematea cu produse de origine animală.

Iată cum putem găti și combina preparatele de baza pentru masa de Paști – ouale, drobul, friptura de miel, ciorba de miel, pasca, șunca fiartă, cașul:

1. Nu asociați la aceeași masă ouă, carne și brânză. Această combinație este dificil de digerat, poate provoca balonare și o stare de somnolența după masă. Spre exemplu, alegeți ouă la micul dejun, carne la pranz și branză la cină. Alături de fiecare dintre aceste alimente consistente puneți din belșug verdețuri de sezon: salată verde, ceapă verde, usturoi verde, hrean și ridichi. Dacă totuși faceți combinații între acele alimente pentru că, nu-i așa, obișnuința este uneori mai puternică decât rațiunea, alegeți cantități mici și bucurați-vă de gust. Totuși straduiți-vă să nu complicați prea tare mesele, nerenunțând în același timp la alimentele care vă plac.

2. Preparați carnea de miel în cuptor înr-o oală de lut sau la slow cooker fără grăsime adăugată. Stropiți doar la sfârșit carnea cu ulei de măsline, dovleac sau de care vă place. Nu consumați împreună carne cu cartofi de data aceasta, ci doar cu o salată din cruditati sau cu legume gătite blând.

3. Ciorba de miel: adăugati multe legume în ciorbă și fierbeți-le cât să rămână puțin crocante. Nu mai adaugați orez sau cartofi în ciorbă, zarzavaturi sunt suficiente. Folosiți foarte puțină smântână sau înlocuiți-o cu kefir de capră, smântână vegetala de orez, ovăz sau caju. Poate părea complicat la prima vedere și exotic, însă vă asigur că în 5 minute nu aveți ce să faceți iar gustul este izbitor de asemănător.

4. Pasca: există mai multe reinterpretări ale rețetei. Alegeți una care vă place, însă optați pentru ingrediente inteligente pentru a o face puțin mai sănătoasă: faină integrală în loc de faină albă sau o combinație între cele două, lapte vegetal în loc de lapte de vacă, zahăr brun în loc de zahăr alb sau după posibilităti sirop de agave. Combinați zahărul cu ștevia, care este un îndulcitor natural fără calorii. Rezumați-vă doar la un ou pentru a lega compoziția. Pentru gospodinele deschise către noutate în de-ale nutriției, exista multe rețete de pască chiar și vegană sau raw-vegană. Cautați-le și adaptați-le stilului personal.

5. Deserturile: pregătiți doar un fel de prăjitură. Nu mai este ca odinioară când prăjiturile se făceau în casă doar duminica sau de sărbători. Alegeți o rețetă cu ananas și kiwi, care prin conținutul unor enzime ajută digestia. Luați desertul la 3-4 ore după masa de prânz împreună cu un ceai digestiv din plante.

6. Lichidele: beți o cantitate adecvată de apa cu 30 de minute înainte de masă și la două ore după masă. Cu atâta mâncare disponibilă, putem avea tendința să uitam de hidratare. “Înarmați-vă” cu ceaiuri digestive din plante și beți după fiecare masă unul neîndulcit cu inghițituri mici. Va ajuta digestia.

7. Fiți moderați cu consumul de alcool. Gustați evetual puțină tărie înainte de masă și un pahar de vin după masă. Atunci când consumăm alcool, ficatul va metaboliza mai întai alcoolul și abia după aceea mâncarea, care între timp va sta în stomac așteptandu-și rândul și provocând discomfort.

8. Luați în considerare suplimentarea cu enzime digestive de calitate, care să aibe în compoziție acid clorhidric, ardei iute, pepsină, papaină, pancreatină, lactaza, celulaza, diastaza, lipaza, bromelaină, ghimbir, fenicul, mentă, mușețel etc. Luând o tabletă la mesele consistente digestia se va ușura considerabil.

9. Ieșiți la o plimbare cu cineva drag după-masa, seara, chiar și dacă vremea nu este așa frumoasă. Organismul vă va fi recunoscator că îl puneți puțin în mișcare.

Nu vă aruncați de la început la toate preparatele. Exersați-vă puțin răbdarea și bucurați-vă cu adevărat de zilele de sărbătoare cultivând o stare de bine. Sunt cel puțin trei zile în care puteți savura pe rând mâncărurile pregătite. După trecerea acestor zile veți fi mândri de dumneavoastră iar revenirea va fi mai ușoară sau nici măcar necesară.

Desigur că nu toată lumea va simți neplăceri dacă nu va ține seamă de aceste recomandări. Unii sunt binecuvântați cu un stomac de fier și cu o moșternire genetică foarte bună, însa dacă dorim păstrarea stării de sănătate, vom fi puțin mai atenți la detaliile acestea.

Sunt de părere că nici un aliment lasat de Dumnezeu nu ne este interzis, ceea ce face diferența între a ne simți bine, plini de energie și a ne simți rău și fără energie este cantitatea, calitatea, combinarea și modul de preparare al alimentelor.

Vă doresc un Paște fericit și liniștit alături de persoanele dragi din viața dumneavoastră! Hristos a Înviat!

Cu respect pentru sănătate,
Anisia Vorinca, nutriționist-dietetician

TAGS : ceaiuri digestive combinaţii alimentare enzime digestive indigestie masa de Paște masă de Paşti miel pască